استقبال جهانی

کیم جونگ اون اعلام کرد کشورش انجام هر گونه آزمایش هسته‌ای و موشک بالستیک را متوقف خواهد کرد و محل انجام آزمایش‌های هسته‌ای در شمال این کشور را برای اثبات حسن نیت خود خواهد بست؛ تصمیمی که مورد استقبال دونالد ترامپ و کره‌جنوبی قرار گرفت‌.
خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل از خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش داد رهبر کره‌شمالی در اظهاراتی اعلام کرد از ۲۱ آوریل برابر با دیروز، کره‌شمالی آزمایش‌های هسته‌ای و پرتاب موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود را متوقف خواهد کرد‌.
وی افزود: کره‌شمالی محل مورد نظر برای انجام آزمایش‌های اتمی در شمال کشور را به منظور نشان دادن حسن نیت خواهد بست‌. این محل نابود خواهد شد و این در راستای تلاش برای تحقق رشد اقتصادی و برقراری صلح در شبه‌‌جزیره کره است‌.
طبق خبرگزاری کره‌شمالی، تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای امری مهم در خلع سلاح جهانی است و کره‌شمالی به تلاش‌های بین‌المللی برای توقف کامل آزمایش‌های اتمی خواهد پیوست‌. این خبرگزاری به نقل از رهبر این کشور آورده است پیونگ‌یانگ دیگر نیازی به انجام آزمایش‌های هسته‌ای یا آزمایش‌های موشک بالستیک قاره‌پیما ندارد زیرا برنامه‌ هسته‌ای‌اش تکمیل شده است. گزارش شده این تصمیم در جلسه روسای حزب کارگران کره‌شمالی، حزب حاکم این کشور اتخاذ شده است‌.


رسانه دولتی کره‌شمالی هم با انتشار اطلاعیه‌ای به تشریح تصمیم رهبر این کشور پرداخته و نوشته است که کیم جونگ اون گفته دیگر نیازی به ادامه آزمایش‌های هسته‌ای وجود ندارد چراکه این آزمایش‌ها به لحاظ نظامی تکمیل شده‌اند و نیازی به ادامه آنها نیست‌. این خبر تنها چند روز پس از علنی شدن ملاقات رییس سیا و رهبر کره‌شمالی اعلام شده و می‌تواند یک پیروزی مهم برای دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا تلقی شود‌.
در همین حال نشریه وال‌استریت ژورنال آمریکا عصر جمعه گذشته نوشت کیم جونگ‌اون در جریان دیدار با مایک پمپئو، رییس سیا به او وعده داده که همزمان با برگزاری دیدار او و دونالد ترامپ، پیونگ‌یانگ سه زندانی آمریکایی را هم آزاد خواهد کرد‌.
تنها دقایقی پس از اعلام این خبر، دونالد ترامپ در توئیتر ضمن استقبال از آن نوشت: کره‌شمالی موافقت کرده که تمامی آزمایش‌های هسته‌ای خود را متوقف و قرار است یک پایگاه عمده در این رابطه را هم تعطیل کند‌. خبر خیلی خوبی برای کره‌شمالی و تمام جهان‌. گام بزرگی است‌. مشتاقانه منتظر دیدار پیش‌رو هستم‌.
کره‌جنوبی هم که قرار است به زودی رییس‌جمهور آن، مون جائه- این با کیم جانگ اون دیدار کند اعلام کرده از نظر سئول این تصمیم بسیار مثبت و سازنده بوده و گام مهمی در موفقیت اجلاس آینده میان رهبران دو کشور خواهد بود‌. توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی در حالی اعلام رسمی می‌شود که تنها چند ماه پیش (نوامبر ۲۰۱۷) پیونگ‌یانگ با انجام یک آزمایش اعلام کرده بود برد موشک‌های بالستیک این کشور به حدی رسیده که می‌تواند تمامی نقاط در خاک آمریکا را هدف بگیرد‌.
بر همین اساس بنا بر گزارش‌ها، توقف آزمایش‌های موشکی پیونگ‌یانگ می‌تواند تاکیدی باشد بر بیانیه سال نو میلادی کیم جونگ اون که گفته بود کشورش به اهداف مورد نظرش در برنامه هسته‌ای و موشکی دست یافته است‌. گفتنی است اگرچه پیونگ‌‎یانگ اعلام کرده یکی از پایگاه‌های اصلی هسته‌ای خود را هم تعطیل خواهد کرد، اما این به معنای امحای تسلیحات هسته‌ای و موشکی فعلی این کشور نیست‌.
صبح جمعه گذشته همچنین گزارش شد نخستین خط مستقیم تلفنی میان رهبران کره‌شمالی و کره‌جنوبی برقرار شده است‌. رهبر کره‌شمالی و همتای کره‌جنوبی او قرار است اواخر ماه جاری میلادی با هم ملاقات کنند‌. توافق درباره برقراری این خط مستقیم تلفن ماه گذشته زمانی حاصل شد که یکی از مشاوران ارشد مون در سفر به پیونگ‌یانگ ملاقاتی نادر با کیم داشت‌. رهبر کره‌شمالی در این ملاقات با برگزاری نشست سران دو کشور موافقت کرد‌. قرار است کیم تا ماه ژوئن با رییس‌جمهوری آمریکا هم ملاقات کند‌.
کره‌جنوبی نیز با استقبال از این اعلام پیونگ‌یانگ آن را زمینه‌ساز شرایطی مثبت برای موفقیت برگزاری نشست سران دو کره و اجلاس سران کره‌شمالی و آمریکا دانست‌. سئول افزود این تصمیم کره‌شمالی به پیشرفت گسترده در زمینه خلع سلاح‌ هسته‌ای در شبه‌جزیره کره اشاره دارد‌.
ژاپن: زمان مناسبی برای کاهش فشارها نیست
با وجود آنکه کره‌جنوبی از تعلیق آزمایش‌های اتمی و موشکی کره‌شمالی استقبال کرده اما ژاپن که از حامیان اصلی فشار حداکثری واشنگتن بر پیونگ‌یانگ است، به شکلی محتاطانه واکنش نشان داد و هشدار داد که فعلا زمان مناسبی برای کاهش فشارها بر کره‌شمالی نیست‌.
ژاپن، کره‌جنوبی و آمریکا به دنبال خلع سلاح کامل شبه‌جزیره کره هستند و این بدان معناست که نه تنها کره‌شمالی باید آزمایش‌های اتمی خود را کنار بگذارد بلکه آمریکا هم باید بمب‌افکن‌های استراتژیک و ناوهای هواپیمابر خود را از منطقه دور کند‌.
در پی مذاکرات سازنده چند ماهه اخیر با سئول، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی اعلام کرد هرگونه آزمایش موشک بالستیک بین قاره‌ای و اتمی در آینده را متوقف می‌کند و اعلام کرد که برنامه بازدارندگی استراتژیک کره‌شمالی به هدفش رسیده است‌.
دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم پیونگ‌یانگ یک پیشرفت معنادار برای خلع سلاح شبه‌جزیره کره است که جهان در آرزویش است‌. این مساله به ایجاد شرایط بسیار مثبت برای موفقیت نشست‌های قریب‌الوقوع میان دو کره و همچنین پیونگ‌یانگ با واشنگتن منجر می‌شود‌.
با این حال، ژاپن تا حدی محتاطانه این تحولات را ارزیابی می‌کند به‌طوری‌که شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور گفته است:‌ این تصمیم کره‌شمالی اقدامی رو به جلو محسوب می‌شود که من از آن استقبال می‌کنم‌. اما من به دنبال یک خلع سلاح بی‌بازگشت و معتبر سلاح کشتار جمعی، موشکی و زرادخانه اتمی هستم‌. من از نزدیک این تحولات را پیگیری می‌کنم‌.
وزیر دفاع ژاپن نیز با ابراز تردید نسبت به اهداف کره‌شمالی گفت: ما بابت این مساله نمی‌توانیم رضایت داشته باشیم‌. کیم جونگ اون اشاره‌ای به دست کشیدن از آزمایش‌های موشکی میان‌برد بالستیک و کوتاه‌برد نکرده است‌. وی هشدار داد: اکنون زمان مناسبی برای کاهش فشارها بر کره‌شمالی نیست‌.
استقبال چین
چین از تصمیم رهبر کره‌شمالی مبنی بر چشم‌پوشی از آزمایش‌های اتمی و موشکی و تمرکز بیشتر بر رشد اقتصادی و ارتقای رفاه مردم استقبال کرد و آن را گامی در مسیر تنش‌زدایی بیشتر در شبه‌جزیره کره خواند‌. مهم‌ترین متحد کره‌شمالی از تصمیم رهبر کره‌شمالی برای دور شدن از آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی تقدیر کرد‌.
سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز در پکن گفت که تصمیم چین برای تمرکز بیشتر بر توسعه اقتصاد و بهبود استانداردهای زندگی مردم کمکی به تنش‌زدایی بیشتر در اوضاع شبه‌جزیره کره است‌. او گفت کیم با این تصمیم به روند خلع‌سلاح هسته‌ای و جست‌وجوی یک راه حل سیاسی کمک کرده است‌. لو کانگ افزود چین از کره‌شمالی در مسیر گفت‌وگو و تبادل نظر حمایت خواهد کرد‌.
آمریکا و کره‌جنوبی نیز از تصمیم کره‌شمالی استقبال کرده‌اند‌. کره‌جنوبی واکنشی محتاطانه پیش گرفته و گفته است «به‌دقت» روند توقف همه آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی را زیر نظر می‌گیرد تا درستی آن را بیازماید‌.
زمان برگزاری اجلاس
ترامپ ماه پیش با پذیرش پیشنهاد پیونگ‌یانگ برای گفت‌وگوهای مستقیم جامعه جهانی را غافلگیر کرد‌. دیدار رییس‌جمهور آمریکا با رهبر کره‌شمالی رویدادی بی‌سابقه خواهد بود‌. ترامپ گفت که اجلاس یا اوایل ماه ژوئن یا کمی پیش از آن برگزار خواهد شد‌.
کره‌شمالی چند دهه است که به دلیل نقض جدی حقوق بشر و دنبال کردن سلاح‌های اتمی در سرپیچی از قوانین بین‌المللی و تحریم‌های سازمان ملل در انزوای شدید به سر می‌برد‌. این کشور تاکنون شش آزمایش اتمی انجام داده است و موشک‌هایی را آزمایش کرده که توانایی رسیدن به خاک آمریکا را دارد اما برگزاری المپیک زمستانی در کره‌جنوبی در سال‌جاری دریچه‌ای غیرمنتظره به روی دیپلماسی گشود‌.